Open Water Course - Reisverslag uit Portsea, Australië van Anne Siemons - WaarBenJij.nu Open Water Course - Reisverslag uit Portsea, Australië van Anne Siemons - WaarBenJij.nu

Open Water Course

Blijf op de hoogte en volg Anne

23 Maart 2014 | Australië, Portsea

Ja, ben nog steeds verslagen aan het inhalen! Dit verslag gaat over mijn Scouba Diving Course vorig weekend.

De dag van mijn eerste duikles was ook gelijk de dag van het vertrek van Gaby. Ik had nog steeds geen auto, dus hadden we een auto gehuurd, want we gingen na dit weekend toch de Great Ocean Road rijden (Iris en ik). Met onze huur auto zijn we met z'n drieen naar Portsea gereden. Gaby reed nog mee, want Iris zou haar na Portsea afzeten bij het vliegveld.

We kwamen aan in Portsea en we zagen ze al duik spullen inladen. En toen was het moment daar, afscheid van Gaby. Het was zeker niet leuk om gedag te zeggen, maar we hebben afgesproken dat ik haar ga opzoeken in Bali ergens in April! Na een knuffel zwaaide ik ze uit.. Ik liep naar mijn toekomstige instructeur en hij wees mij waar ik me moest aanmelden. Ik was best zenuwachtig, omdat ik wat last had van mijn oor en dacht dat ik misschien niet zou kunnen duiken.

Ik ging bij de rest van de groep zitten en we stelde ons voor. Toen we compleet waren gingen we al snel over naar het echte werk en moesten we ons omkleden in ons wetsuit. Nou, ik kan je vertellen het is NIET charmant.. En het is heul heul heul lastig aan te trekken, zeker als hij nog nat is en dat was de mijne. We hadden allemaal ons wetsuit aan en gingen met z'n alle in een 4-wheel drive zitten. We waren trouwens met 7 personen, dus dat was wel even proppen. We startte natuurlijk in het zwembad, maar voordat we erin mochten gingen we onze gear klaarmaken. We kregen onze BCD (Waardoor je jezelf kan laten zakken of kan laten drijven), tank, regulators, flippers, gewichten mask en snorkel. Een van de twee instructeurs deed het voor en daarna deden we het gezamenlijk. Om het goed onder de knie te krijgen moesten we onze gear 3 keer klaar maken en afbreken. Hierna mochten we het zwembad in! Ze leerde ons eerst handgebaren die ze zouden gebruiken tijdens het lesgeven onderwater. Hierna heb ik voor het eerst onderwater ademgehaald! WAT IS DAT LEUK! Wilde niet met mijn hoofd uit het water en ook al was mijn uitzicht de witte bodem van het zwembad ik vond het zo leuk!

Elke keer deed een van de instructeurs een oefening voor en daarna moesten we deze een voor een voor doen. Ik had mijn e-learning afgerond en wist wat voor opdrachten we moesten doen.. Ik keek er best tegen op, maar het ging allemaal heel goed! En de instructeurs zeiden dat The Girls (er was buiten mij nog een ander meisje) the best waren! Ik keek heel erg er tegen op om mijn mask onder water af te doen en weer terug op en het water uit het masker te laten (ook door mijn contact lenzen, maar ook omdat ik er van hou om door mijn neus te ademen), maar zelfs dat ging goed! Toen werden er ook buddy's gemaakt. Ik werd samen met het meisje buddy's. Het klikte goed en we voelden elkaar goed aan wat we bedoelde met de handsignalen onderwater.

Na wat opdrachten en zwemmen hadden we een break. We hadden een hele leuke groep en na wat kletsen en eten gingen we de zee in. We moesten onze wetsuits weer aan en dit ging weer SUPER moeilijk! En met onze gear al op de rug en de gewichten om ons middel liepen we richting de zee. Wat ook nog best een opgave was.. In de zee blies je je BCD op en zo kon je gemakkelijker je flippers aan doen. We liepen/zwommen wat verder zodat we allemaal lekker aan het drijven waren. Maar ineens sloeg het weer flink om en begon het te stormen en de golven werden echt belachelijk wild en hoog. Toen stopte er ook iemand omdat hij het niet kon. We gingen verder onderwater, maar je werd zo meegesleurd door de kracht van het water dat het leek alsof je op een schip zat. Ik was samen met mijn buddy de opdrachten aan het doen en lekker rond aan het kijken tot ik ineens heel misselijk werd en mijn oren verschrikkelijk pijn begonnen te doen. Ik tikte mijn instructeur aan en gaf het handsignaal dat het niet zo goed ging met mijn oren en buik. We gingen naar boven en ik vertelde hem dat ik bijna moest overgeven. Toen ik het vertelde kwam er ook een kleine scheut.. BLEH.. Mijn oor werd ook steeds erger en dat was raar want ik was boven het water met mijn oor. De instructeur zei dat ik moest stoppen waarop ik zei dat ik het echt nog wel even wilde proberen. Dus we gingen weer naar beneden. Ik zei hallo tegen mijn buddy en we gingen weer verder. Alleen door de wilde zee kwam er nog een soort overgeef gevoel en ik kon echt niet meer. Ik gaf aan dat ik weer naar boven ging.

Boven was ik samen met mijn instructeur en met iemand anders van de groep. (Hij was een beetje het sulletje van de groep en hij moest stoppen, want hij kon het niet in deze wilde zee). We zijn toen samen terug naar de auto gelopen en ons weer omgekleed. Ik was zo teleurgesteld in mezelf, maar wist ook dat ik echt niet verder kon. Het regende pijpenstelen en er was zelfs donder en bliksem.

De rest van de groep kwam niet veel later en ze vertelde dat de zee niet normaal was voor zo'n eerste duik in de zee en dat we morgen verder gingen. Ik werd opgehaald door Iris en was kapot..

De volgende dag reed ik zelf met onze huur auto naar Portsea. Alsof ik nog niet genoeg ongeluk had gehad; klapte de band.. Naja klapte is klein uitgedrukt.. Het was echt een ontploffing van de band! Ik parkeerde de auto snel op een parkeerplaats en begon als een echte stoere independent women de band te vervangen. Alleen op een gegeven moment kon ik niet verder, want ik miste een onderdeel. Ik ging een supermarkt binnen en vroeg om hulp. Een van de mannen daar kon me helpen en haalde uit zijn eigen auto het missende stukje. Ook mocht ik met zijn telefoon bellen naar PADI (waar ik mijn duik cursus volgde) om te vertellen dat ik dus een klein probleempje had. Ze zeiden dat het geen probleem was om me op te halen.

We reden met z'n alle naar een ander kustplaatsje om onze tweede duik te doen. Omdat ik en sulletje (zo noem ik hem maar) gisteren een deel gemist hebben hadden we nu prive les van een van de instructeurs. Ik was bang dat ik mijn duik cursus nu niet zou halen, maar de instructeur zei dat hij er alles aan zou doen om te zorgen dat we het ook vandaag haalde. We gingen weer de zee in en begonnen aan de opdrachten. Maar OH GOD.. wat een sulletje was die man.. Hij kon er niks van en ik heb bijna heel de tijd op mijn knieën op de boden zitten wachten op deze man. Zelfs de instructeur werd er gek van en zei dat dit niet eerlijk was tegen over mij.

In de middag hadden we nog een duik en we konden weer met de rest van de groep mee. We gingen met de boot naar een plekje in zee waar vroeger een fort had gestaan en nu alleen maar rotsen waren. Ik zou hier alleen nog een paar opdrachten moeten doen en dan zou ik mijn PADI pas hebben! Alleen was meneer sulletje weer heel lastig aan het doen en ik moest weer wachten. Ik moest nog één opdracht doen, alleen moesten we weer terug naar de boot.. Ik dacht dit ga je niet menen! Ik gebaarde dat ik mijn opdracht wilde doen, maar de instructeur zei dat we naar boven moesten, want de rest had geen zuurstof meer.. Ik had nog genoeg want heb weer de helft van de tijd zitten chillen op de bodem.. Maar goed.. Dit was echt een enorme domper voor me! OP EEN OPDRACHT NA.. maar ik zie het maar positief in. Zo heb ik een extra gratis duik. In de boot terug naar de kust hebben we dolfijnen gezien en zeehonden. Dat was wel weer een positief licht puntje!

Maar goed.. Het komt er dus op neer dat ik mijn cursus nog niet heb afgerond en dat ik binnenkort mijn laatste duik mag gaan doen om het af te ronden! Hopelijk ben ik dan zonder jut en jul en kan ik het goed afronden!

P.s. Jammer genoeg zijn er geen foto's gemaakt :(

  • 23 Maart 2014 - 12:46

    Mam:

    Super ! Duiken is echt geweldig. Vroeger zei je altijd dat je niet durfde en nu doe je het ! Helemaal leuk ! Kan niet wachten op een duik samen :) liefs mamsie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Ik ga voor een half jaar naar Australie voor mijn stage. Ik verblijf in een gastgezin dichtbij Melbourne. Ik zal hier mijn belevingen en avonturen op schrijven zodat iedereen in Nederland op de hoogte kan blijven :)!

Actief sinds 23 Jan. 2014
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 13918

Voorgaande reizen:

28 Januari 2014 - 15 Juli 2014

Australie

Landen bezocht: